water

Ψυχολογία και καύσωνας- 5 tips φροντίδας

Ψυχολογία και καύσωνας-πως μπορώ να με φροντίσω καλύτερα. Αυτές τις μέρες που είναι πολύ ζεστές χρειάζεται να έχουμε λίγο παραπάνω την προσοχή μας στην υγεία μας. Η θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή και αυτό μπορεί να προκαλέσει κάποιες ψυχοσωματικές αντιδράσεις. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πως μπορούμε να φροντίσουμε καλύτερα τους εαυτούς/τις εαυτές μας. Μιας και το σώμα και η ψυχή όταν ζορίζονται, το ένα επηρρεάζει το άλλο, ως μέρη ενός ενιαίου Όλου της οντότητας που είναι καθένας/καθεμιά/καθένα. Αλλά και ως κομμάτι της Φύσης που στον τόπο μας αυτή τη στιγμή έχει καύσωνα. 

Πως επηρεάζει ο καύσωνας την ψυχολογία;

Είναι πολύ οι τρόποι που μας επηρεάζει ο καύσωνας. Μπορεί να το ζούμε ως κάτι το ασυνήθιστο ή ως κάτι οικείο, ανάλογα και με την ηλικία. Σίγουρα έχουν υπάρξει και άλλες χρονιές ακόμα και πριν από δεκαετίες, που η θερμοκρασία ήταν ακόμα και πιο υψηλή. Το ζήτημα είναι να δούμε στο εδώ και τωρα, πως το βιώνουμε. Είναι κάτι που μας τρομάζει; Ή είναι κάτι το οποίο το αποδεχόμαστε ως γεγονός; Σίγουρα για πολλούς είναι μια κατάσταση που δυσκολεύει καθώς ο οργανισμός φτάνει στα όρια του. Και εδώ το θέμα είναι πως αν έχουμε εσωτερική αντίσταση σε αυτή τη κατάσταση, ο καύσωνας μας καταβάλλει ψυχολογικά. 

Μπορεί να προκαλέσει στρες ακόμα και θλίψη, μιας και φέρνει μια έντονη πίεση στο να καλύψουμε τις ανάγκες μας πολύ πιο επιτακτικά από πριν. Επίσης πολύς κόσμος δυσκολεύεται οικονομικά και αρκετοί εργάζονται μέσα στον καύσωνα σε δύσκολες συνθήκες. Ειδικά τα τουριστικά επαγγέλματα ή στα χωράφια, στις βιομηχανίες, στα βαρέα και ανθυγιηνά κλπ. Η υπερβολική ζέστη επίσης μπορεί να μας κάνει να γίνουμε ανυπόμονοι, απότομοι, θυμωμένοι ακόμα και επιθετικοί. 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

  1. Να αναγνωρίσουμε το πως βιώνουμε τον καύσωνα και πολύ σημαντικό να δούμε τις ανάγκες μας, ποιες είναι. Ειδικά οι πιο άμεσες. Να καταλάβουμε πως αντιδρά το σώμα, και πως μπορεί αυτό το διάστημα να ζητά περισσότερο νερό και λιγότερη τροφή. Ή πως χρειάζεται περισσότερη ξεκούραση από πριν.
  2. Να κάνουμε όσο μπορούμε υπομονή με αυτό που μας συμβαίνει. Να δώσουμε χρόνο στον εαυτό/η μας να δει πως μπορεί να ξεπεράσει την ταλαιπωρία του καύσωνα χωρίς να μας επικρίνουμε για αυτό που νιώθουμε.
  3. Να μας φροντίσουμε όσο γίνεται καλύτερα σε επίπεδο πρακτικό, συναισθηματικό, νοητικό, συμπεριφορικό και πνευματικό. Με όποια μέσα διαθέτουμε. Κάποιοι πχ δεν αντέχουμε το aircondition και προτιμάμε τον ανεμιστήρα. Κάποιοι μπορούν να πάνε διακοπές, ίσως είναι το καλύτερο που μπορούν να κάνουν. Και όλοι μας ας κάνουμε το καλύτερο. Ειδικά όσοι εργαζόμαστε να πίνουμε συχνά νερό, να κάνουμε όσο γίνεται διαλλείματα και να φροντίζουμε όσο μπορούμε να κοιμόμαστε καλά. Και αν δοθεί κάποια ευκαιρία για μπάνιο ή έξοδος προς τη φύση, είναι κι αυτό σημαντικό. Αν μας πιέζει η κατάσταση συναισθηματικά να αφουγκραστούμε τον πόνο, τη θλίψη, το θυμό και όποιο συναίσθημα προκύπτει. Ακόμα και να δούμε συμβολικά και πνευματικά τι μας λέει ο καύσωνας στη ψυχή μας.
  4. Όσο μπορούμε να κάνουμε υπομονή μεταξύ μας. Αν κάποια/ος/ο δεν νιώθει καλά, να το σεβόμαστε και να μην πιέζουμε. Και αν μπορούμε και θέλουμε προσφέρουμε τη βοήθειά μας. Επίσης αν βλέπουμε πως χάνεται η ψυχραιμία εύκολα, όσο μπορούμε να πέρνουμε απόσταση και να δείχνουμε κατανόηση πως υπάρχει εσωτερική ένταση και λόγο καύσωνα, που βγαίνει προς τα έξω. 
  5. Σεβασμός και φροντίδα στη Φύση. Όσο μπορούμε ας προσέχουμε τη Φύση, γιατί είμαστε κομμάτι της και χωρίς τη Φύση δε ζούμε. Ας δούμε ως διαχειριζόμαστε τα πλαστικά, αν καπνίζουμε να πετάμε τις γόπες στα σκουπίδια και όχι να τις θάυουμε στην άμμοκα. Και αν θέλουμε να βάλουμε νεράκι στην είσοδο της πολυκατοικίας για τα πουλάκια, τις γάτες, και γενικά τα ζωάκια της γειτονιάς. Ακόμη ας έχουμε στη συνείδησή μας πως αλληλεπιδρούμε με τα στοιχεία της φύσης, όπως το νερό και η φωτιά, και ας έχουμε μια σχέση μαζί τους φροντίδας. 

Οπότε με απαλότητα, φροντίδα και σεβασμό στις ανάγκες ας έχουμε τη καλύτερη δυνατή διαχείριση ψυχολογικά και σωματικά του καύσωνα. 

Αν δυσκολεύεσαι ψυχολογικά να αντιμετωπίσεις τον καύσωνα, και σου βγάζει δύσκολα συναισθήματα όπως ανεξέλεγκτο θυμό ή θλίψη ή και αίσθηση ανυμπόριας σου προτείνω να το δουλέψουμε μαζί μέσα από ατομικές συνεδρίες