community and friendship

Η φιλία και η κοινότητα το αντίδοτο στην μετα-covid εποχή (Part1)

Η φιλία και η κοινότητα το αντίδοτο στην μετα-covid εποχή. O covid ακόμα υπάρχει. Όμως φέτος το Φθινόπωρο δεν το περάσαμε μέσα κλεισμένοι. Σιγά σιγά ξεμουδιάζουμε από ότι περάσαμε. Και οι αγκαλιές επέστρεψαν αν και με συγκράτηση. Βλέπουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα από κοντά. Βλέπουμε τα στόματά τους που χαμογελούν, ολόκληρο το πρόσωπο. Η απομόνωση ήταν δύσκολη για πολλούς. Το να πρέπει να φοράς συνέχεια μάσκα. Και το να κοιτάς τον άλλο από την οθόνη. Το να έχεις ένα δικό σου άνθρωπο στο νοσοκομείο και να μην μπορείς να τον επισκεφτείς. Και εκείνος να μένει μόνος να έχει να αντιμετωπίσει τον covid.

Όλο αυτό μας έκανε διστακτικούς με τις σχέσεις. Αλλά και με το άγγιγμα, το κοντά. Καθώς αναρρώνουμε ως κοινωνία από το σοκ του covid, ας έρθουν ξανά στο προσκήνιο οι σχέσεις, η φιλία, η κοινότητα. Και ο βασικός λόγος είναι γιατί μας κάνει πολύ καλό! Είναι βασικός παράγοντας για την καλή υγεία, την ευημερία και τη ψυχική άνθιση.

Γιατί είναι σημαντική η φιλία και η κοινότητα τώρα;

Ύστερα από τόσο καιρό που χρειάστηκε να παίρνουμε συνέχεια αποστάσεις, μας έγινε συνήθειο. Ακόμα και να μην φαίνεται, ασυνείδητα υπάρχει αυτό. Χρειάζεται να επανατοποθετηθούμε στις σχέσεις μας. Να ξαναβρούμε το κουράγιο να έρθουμε κοντά. Είναι σημαντικό! Πολλές έρευνες στη θετική ψυχολογία και όχι μόνο, μιλούν για τα οφέλη των θετικών σχέσεων και της κοινότητας. Το να έχεις ένα υποστηρικτικό δίκτυο ανθρώπων είναι πολύ καλό στην ψυχική υγεία. Προσφέρει μεγάλη δύναμη και ψυχική ανθεκτικότητα. Βοηθάει να ανταπεξέλθουμε στις αντιξοότητες πολύ καλύτερα από μόνοι μας. Βρίσκουμε λύσεις που δεν είχαμε σκεφτεί. Και μια ζεστή αγκαλιά να νιώσουμε όμορφα. Έναν ώμο να κλάψουμε όταν δεν είμαστε καλά. Ένα σπίτι που γεμίζει ξανά κόσμο και χορεύουμε μαζί, τραγουδάμε μαζί, φτιάχνουμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Μια εστία όπως στην αρχαία Ελλάδα, που ζεσταίνει τις καρδιές και μας κρατά ενωμένους.

Τα οφέλη της υγιούς φιλίας και κοινότητας:

  1. Ψυχική ανθεκτικότητα
  2. Ψυχική υγεία
  3. Ψυχική άνθιση
  4. Πλαίσιο στήριξης για πρακτικά θέματα
  5. Συναισθηματική στήριξη
  6. Έκφραση
  7. Επικοινωνία
  8. Μοίρασμα
  9. Λύσεις από το συλλογικό
  10. Ιδέες από το συλλογικό για καινούρια project κλπ
  11. Αλληλοϋποστήριξη σε θέματα επαγγελματικά και οικονομικά (πχ. να μαζευτούν χρήματα για κάποιον που έχει δυσκολία)
  12. Διεκδίκηση δικαιωμάτων
  13. Χώρος για αυθεντικότητα
  14. Χώρος για κατανόηση που είναι τα όρια μου, ποιες είναι οι προβολές μου και τα θέλω μου
  15. Χώρος και δικαίωμα να μην είμαι καλά και να λαμβάνω στήριξη. Και όταν είμαι καλά να στηρίζω άλλους όσο μπορώ
  16. Χώρος για να είμαι

Ναι ίσως συνήθισα στη μοναξιά. Και ναι θα πάρει καιρό να εμπιστευτώ πως μπορώ να έρθω και πάλι κοντά. Κοντά σε σένα, κοντά σε σας. Αλλά ξέρω πως μου κάνει καλό. Και βρίσκω τη θέληση να κάνω το βήμα. Να έρθω κοντά στους ανθρώπους που νιώθω οικεία, όμορφα και ζεστά. Εκεί όπου μπορώ να είμαι, απλά.

Αν δυσκολεύεσαι να έχεις φιλίες, θετικές σχέσεις και ένα δίκτυο ανθρώπων να σε στηρίζει, ας το δουλέψουμε μαζί μέσα από ατομικές συνεδρίες. Βήμα βήμα θα δούμε πως μπορείς να έρθεις κοντά ξανά στους δικούς σου ανθρώπους και σε καινούριους που σου ταιριάζουν.

Πηγές:

-Seligman, M. E. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfilment. London: Nicholas Brealey.
-Seligman, M. E. (2011). Flourish: A new understanding of happiness, well-being – and how to achieve them. London: Nicholas Brealey.