Θετικότητα

Τι είναι η θετικότητα και πως διαφέρει από την θετική σκέψη; Μια επιστημονική προσέγγιση

Τι είναι η θετικότητα και πως διαφέρει από την θετική σκέψη; Μια επιστημονική προσέγγιση. Η θετικότητα είναι μια έννοια που μελετά η θετική ψυχολογία. Συγκεκριμένα η Δρ. Fredrickson, καθηγήτρια στο University of North Carolina αφιέρωσε μεγάλο κομμάτι της έρευνάς της στη θετικότητα. Καθώς η ίδια διαπίστωσε τα πάρα πολλά οφέλη που είχε φέρει η θετικότητα στη ζωή της και καθώς έψαχνε απαντήσεις για το τι βοηθάει να έχουμε καλή σωματική και ψυχική υγεία. Κάτι που σίγουρα όλους μας έχει απασχολήσει. Η θετικότητα έχει να κάνει με αυτό που λέμε ‘’καλή ζωή’’ και μπορεί να μας βοηθήσει και στις δύσκολες στιγμές, μέσα από τις αποθήκες δύναμης που προσφέρει. Τι σημαίνει θετικότητα; Και πως την αποκτάμε; Γιατί δεν είναι το ίδιο με τη θετική σκέψη;

Τι είναι η θετικότητα;

Θετικότητα είναι το να πολλαπλασιάζεται η θετική μου διάθεση σε σταθερή βάση, με τρόπο που διευρύνει τη σκέψη μου και γίνομαι πιο ανοιχτή σε ιδέες, εμπειρίες και λύσεις, όταν νιώθω μία ή και περισσότερες μορφές της:

  1. Ευγνωμοσύνη
  2. Ηρεμία
  3. Ενθουσιασμός
  4. Ελπίδα
  5. Υπερηφάνια
  6. Διασκέδαση-ψυχαγωγία
  7. Έμπνευση
  8. Δέος
  9. Αγάπη
  10. Χαρά

Η θετικότητα είναι ικανή να επανορθώσει ό,τι δυσάρεστο και επίπονο που έχουν προκαλέσει τα αρνητικά μου συναισθήματα, απαλύνοντας τον πόνο και ενδυναμώνοντάς με. Έχει όμως και την δυνατότητα να με κάνει να νιώσω πολύ όμορφα συναισθήματα και την σκέψη μου να εξαπλωθεί σε νέους ορίζοντες, βρίσκοντας την έμπνευση εκεί που πριν φαινόταν αδύνατον. Μπορώ πχ. να σκεφτώ το τι μου προκαλεί το δέος, πως πχ ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα, που μπορεί να γαληνέψει την ψυχή μου και να νιώσω ένα με το Όλον. Ή πόσο όμορφο είναι να νιώθω αγάπη για μένα, τους φίλους μου, την οικογένεια μου, τον/την/το σύντροφό μου, πόσο πλήρης με κάνει να αισθάνομαι.

Ποια είναι τα οφέλη της θετικότητας;

Η θετικότητα έχει πολλά οφέλη ειδικά όταν συνοδεύεται με μια νοοτροπία ζωής εστιασμένη στην ανάπτυξη και στη μάθηση, αλλά και ένα βαθύ νόημα της ύπαρξης. Πόσο μάλλον όταν μαθαίνω να συμπεριφέρομαι με θετικότητα καθημερινά, μαζί με αυτοσυμπόνια αλλά και ενσυναίσθηση. Εκεί η θετικότητα γίνεται ασπίδα της καλής ζωής και πολλαπλασιαστής της ευημερίας.

  1. Προσφέρει ψυχική ανθεκτικότητα
  2. Γεμίζει τις αποθήκες δύναμης
  3. Προσφέρει μακροζωία
  4. Διευρύνει τη σκέψη
  5. Προσφέρει αντοχή στο μακροχρόνιο σωματικό πόνο λόγω ασθένειας
  6. Να μειώσεις την αρνητική επίδραση των αρνητικών σκέψεων και συναισθημάτων
  7. Καλύτερη καρδιοαγγειακή κυκλοφορία
  8. Ενίσχυση ανοσοποιητικού συστήματος
  9. Ικανοποίηση από τη ζωή
  10. Βρίσκω πιο εύκολα λύσεις στα προβλήματα μου
  11. Ροή
  12. Ψυχική άνθιση

Τι είναι η θετική σκέψη;

Η θετική σκέψη είναι η γνωστική μου ικανότητα, να σκέφτομαι θετικά. Με απλά λόγια είναι το να μπορώ να διατηρώ τη σκέψη μου θετική και αισιόδοξη. Βασικό είναι εδώ να είναι ρεαλιστική και όχι ψευδής. Η θετική σκέψη έχει να κάνει με τη ρύθμιση της σκέψης μου και την εστίασή της στο θετικό. Το πως όμως αυτό θα το κάνω έχει σημασία. Δηλαδή, το να γίνει με σεβασμό στα αληθινά μου συναισθήματα και όχι καταπιεστικά. Το να γίνει τρόπος ζωής το να σκέφτομαι έτσι, καθώς όμως εξασκώ τις δυνάμεις μου και προσπαθώ για το καλύτερο. Και αν υπάρχει ασυμφωνία μεταξύ σκέψεις, των πεποιθήσεων που έχω μέσα μου, του ασυνειδήτου μου και των συναισθημάτων μου, εκεί η επιμονή στη θετική σκέψη μπορεί να γίνει καταστροφική.

Δεν αρκεί δηλαδή να σκέφτομαι θετικά. Αλλά χρειάζεται να δω αν υπάρχει κάποιο τραύμα, αν έχω βιώσει σοκ, ή αν είμαι σε μια ευάλωτη θέση και να σεβαστώ τον πόνο μου και τα αρνητικά μου συναισθήματα. Η θετικότητα εδώ μπορεί να με βοηθήσει, στο χρόνο της, να βρω τις δυνάμεις μου, όταν είμαι έτοιμη/ος/ο να το κάνω. Για αυτό και η αυτογνωσία, η αυτοσυμπόνια και η αποδοχή παίζει μεγάλο ρόλο, στο να ξέρω πότε ακριβώς μπορεί αυτό να συμβεί.

Η καθημερινότητα και όσα έχω ζήσει δυσκολεύει συχνά στο να έχω θετικότητα και θετική σκέψη. Για αυτό χρειάζεται να το δουλεύω μέσα μου. Αν δυσκολεύεσαι σου προτείνω να κάνουμε μαζί ατομικές συνεδρίες θετικής ψυχολογίας ώστε να απολαύσεις όλα τα οφέλη της θετικότητας μέσα στο χρόνο.

Πηγές:

Fredrickson, B. L. (2004). The broaden-and-build theory of positive emotions. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 359(1449), 1367–1377

Fredrickson, B. L., Michele M. &  Tugade, M. L. (2004).Resilient Individuals Use Positive Emotions to Bounce Back From Negative Emotional Experiences. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 86(2), Feb 2004, 320-333

Fredrickson, B. (2009). Positivity.Groundbreaking Research Reveals How to Embrace Hidden Strength of Positive Emotions, Overcome Negativity and Thrive New York: Crown Publishers.

Hefferon, K., & Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research And Applications, London: Milton Keynes

Σταλίκας, Α. & Μυστικίδου Π. (2011) Εισαγωγή στη Θετική Ψυχολογία Αθήνα: εκδόσεις Τόπος