Procrastination

10 λύσεις που προσφέρει η θετική ψυχολογία για την αναβλητικότητα

10 λύσεις που προσφέρει η θετική ψυχολογία για την αναβλητικότητα. Συνεχίζοντας θέματα που αναδεικνύει ο Σεπτέμβρης παρατήρησα αυτή τη βδομάδα μια τάση για αναβλητικότητα. Λίγο ο καιρός που μια κάνει δροσιά μια κάνει ζέστη, λίγο η διάθεση μετά τις διακοπές δεν βγαίνει πάντα η όρεξη να τελειώσουν οι δουλειές. Βέβαια υπάρχουν πιο βαθιά αίτια για την αναβλητικότητα και σε αυτό το άρθρο θα αναφερθώ και σε αυτά.Το αποτέλεσμα της είναι το άγχος και η ενοχή κάτι που γίνεται βάρος μες την καθημερινότητα. Το βασικό είναι να δω τις λύσεις που υπάρχουν και τι μπορώ να κάνω όταν δεν έχω όρεξη να κάνω κάτι που πρέπει και το αφήνω για μετά. Και το μετά γίνεται πολύ μετά, ή και ποτέ…

Ποια είναι τα βασικά αίτια της αναβλητικότητας;

Η αναβλητικότητα έχει λόγo που έρχεται. Είναι μια σημαντική ένδειξη που χρειάζεται να δω. Ένδειξη πως κάτι συμβαίνει και δεν θέλω κάποιες συγκεκριμένες δουλειές. Το μέσα μου κάτι μου λέει. Και αυτό που μου λέει πιθανόν να είναι τα εξής: 1. Πως αυτό που πρέπει να κάνω με φοβίζει για κάποιο λόγο 2. Ο εσωτερικός μου κριτής με έχει στριμώξει λέγοντας πως δεν είμαι αρκετή/ος/ο να τα καταφέρω 3. Ένα κομμάτι μου φοβάται πως αν πετύχω θα έχω πιο πολλές ευθύνες και τις φοβάμαι. 4. Έχω μια τάση για τελειομανία και στο τέλος καταλήγω να μην κάνω τίποτα 5. Έχω σοβαρούς λόγους να αντιστέκομαι σε αυτό που μου έχουν πει άλλοι να κάνω και δεν το παραδέχομαι. 6. Έχω αρχίσει να φροντίζω όλο και λιγότερο εμένα και το μέσα μου το φωνάζει 7. Η θλίψη έχει αρχίσει να εδραιώνεται μέσα μου και έχω σηκώσει τα χέρια ψηλά.

Αρκετές αιτίες μπορούν να συμβαίνουν ταυτόχρονα και είναι κάτι που χρειάζεται να εξετάσω.

Ποιες είναι οι 10 λύσεις για την αναβλητικότητα μέσα από τη θετική ψυχολογία;

  1. Το να αναγνωρίσω ότι έχω αναβλητικότητα. Να αποκτήσω την αυτογνωσία πως μου συμβαίνει, παρατηρώντας με με απαλότητα.
  2. Η αυτοσυμπόνια είναι κλειδί για την αναβλητικότητα. Το να με δω με συμπόνια, με καλοσύνη, κατανοώντας πως δεν είμαι τέλεια/ος/ο είναι πολύ σημαντικό. Και για να το προσεγγίσω πιο εις βάθος, να δω αν κάτω από την αναβλητικότητα υπάρχει πόνος και τι είναι αυτό που με πονά.
  3. Αν νιώθω αβοηθησία να με καταλάβω. Ας αφουγκραστώ το κομμάτι μου που νιώθει αδύναμο
  4. Ας στραφώ στα δυνατά μου σημεία. Δηλαδή να θυμηθώ τις δυνάμεις μου και να τις αναδείξω ώστε να στηρίξουν εμένα και τα κομμάτια μου που νιώθουν αδύναμα.
  5. Ας δω ξανά τα κίνητρά μου και το όραμά μου στη ζωή καθώς και να δω αν οι υποχρεώσεις είναι πράγματι υποχρεώσεις και αν ταιριάζουν στο όραμά μου.
  6. Να βρω το νόημα πίσω από αυτά που αναβάλλω. Μπορεί να είναι κάτι το θεωρώ βαρετό, αν όμως στηρίζει κάτι άλλο στη ζωή μου που μου είναι σημαντικό θα χρειαστεί να μπω σε διαδικασία να το κάνω.
  7. Ας επιτρέψω στον ενήλικα μέσα μου να αναλάβει τις υποχρεώσεις αλλά και να φροντίσει το εσωτερικό παιδί που δεν έχει όρεξη να τις κάνει.
  8. Να δω αν αυτά που έχω να κάνω είναι ή πολύ βαρετά ή πολύ πιο δύσκολα σε σχέση με τις ικανότητές μου. Εκεί ας με βοηθήσει το φαινόμενο της θετικής ψυχολογίας, η ροή δείχνοντας μου το δρόμο προς την ικανοποίηση από τη ζωή και τι με γεμίζει αληθινά.
  9. Βαδίζοντας τον δρόμο της αυτό-αγάπης! Αυτό είναι το θεμέλιο που με κάνει να νιώθω τη διάθεση και την όρεξη να κάνω πράγματα ακόμα και αυτά που είναι υποχρεώσεις.

Ένα παράδειγμα

Έχω πει από πριν τις διακοπές να ξεκινήσω γυμναστήριο. Μπήκα και είδα προσφορές από γυμναστήρια της περιοχής. Ωραία! Όμως δεν πήγα ποτέ ούτε καν για δοκιμή. Χμ..για να δω τι συμβαίνει. Καταλαβαίνω πως το αναβάλλω. Ξέρω πως θα πρέπει να το κάνω τακτικά. Και αυτό με αγχώνει. Άσε που θα έχει και κάποιους σωματικούς πόνους στην αρχή, και δεν μου αρέσει. Θα είναι και κόσμος εκεί με ήδη γυμνασμένα σώματα και δεν τους ξέρω. Θα ντρέπομαι… Άσε δεν πάω..

Όκ..κοιτάζω την εαυτή μου με συμπόνια. Ξέρω πως από πίσω υπάρχει το θέμα της αυτό-εικόνας και της πειθαρχίας και τι σημαίνουν αυτά για μένα.. Τα πάω στην ψυχολόγο μου και τα δουλεύουμε. Σιγά σιγά αρχίζω να ξεδιαλύνω το κουβάρι. Καταλαβαίνω γιατί διάλεξα να κάνω γυμναστική. Μου άρεσε το καλοκαίρι που πήγαινα για μπάνιο και ένιωθα καλά το σώμα μου. Και αν νιώθω καλά το σώμα μου, θα νιώθω όμορφα. Επίσης θα έχω πιο πολλή αντοχή και δύναμη για τη δουλειά μου. Σημαντικό! Και θα είμαι και πιο υγιείς. Αυτό θα μου δώσει ενέργεια και για τις σχέσεις μου, να κάνω όλα όσα μου αρέσουν, τους κύκλους γυναικών κλπ. Οπότε πάω στο γυμναστήριο και μπαίνω σε πρόγραμμα κατάλληλο για μένα. Και ναι το ξεκίνησα και υπάρχουν φορές που μπήκα και σε ροή! Και θα το συνεχίσω!

(Αληθινή ιστορία)

Αν δυσκολεύεσαι με την αναβλητικότητα και θέλεις να το δουλέψεις σου προτείνω να κάνουμε μαζί ατομικές συνεδρίες και να δούμε τα αίτια και τις λύσεις εξειδικευμένες για σένα.