Δυσκολία και αντιμετώπιση

10+2 βήματα αντιμετώπισης μια κρίσιμης κατάστασης με τη βοήθεια της θετικής ψυχολογίας

Πως αντιμετωπίζω μια κρίσιμη κατάσταση με τη βοήθεια της θετικής ψυχολογίας; Αυτό το ερώτημα ξύπνησε μέσα μου αυτή τη βδομάδα. Μια εβδομάδα με δυσκολίες που έφερε η κακοκαιρία. Μπορεί για κάποιους να ήταν μια ευχάριστη νότα μέσα στο χειμώνα λόγω του χιονιού, αρκετοί όμως έζησαν σοβαρές δυσκολίες. Είτε ήταν ανάμεσα σε εκείνους που εγκλωβίστηκαν στην Αττική οδό είτε σε εκείνους που τους κόπηκε το ρεύμα. Ή τους συνέβη κάτι άλλο δυσάρεστο. Καθώς η πανδημία δεν έχει κοπάσει ακόμα. Θα δούμε μαζί τι μπορούμε να κάνουμε σε αυτές τις περιπτώσεις.

Όταν η κρίσιμη κατάσταση χτυπάει την πόρτα απρόσμενα

Συχνά όταν συμβαίνει μια κρίσιμη κατάσταση είναι κάτι ξαφνικό. Αυτό είναι που κάνει την κατάσταση να γίνεται ένα σοκ για τον ψυχισμό. Και για το σώμα που ετοιμάζεται να το αντιμετωπίσει. Εδώ βοηθάει εμείς να γίνουμε σύμμαχοι του εαυτού/της εαυτής μας. Να είμαστε δίπλα μας σε αυτό που μας συμβαίνει.

Η άρνηση

   Η άρνηση είναι κάτι που συμβαίνει. Είναι μια αντίσταση σε αυτό που γίνεται. Είναι μια έκφραση του ψυχισμού που προσπαθεί να προσαρμοστεί στο νέο δεδομένο αλλά δυσκολεύεται. Θα θέλαμε να μην μας έχει συμβεί το δυσάρεστο. Θα θέλαμε η ζωή μας να είναι σε τάξη. Να είναι όμορφα. Σκεφτόμαστε: γιατί να συμβαίνει αυτό σε εμένα. Γιατί να μην είναι όλα όπως πρώτα; Γιατί να χρειαστεί να το περάσω κι αυτό;

   Η αντίσταση είναι και αυτή μια διαδικασία του οργανισμού μας. Δεν έχει προλάβει να συνειδητοποιήσει τι συμβαίνει. Δεν είναι έτοιμ@ να αποδεχτεί αυτό που γίνεται. Προσπαθεί να μας προστατέψει. Εκείνη τη στιγμή που συμβαίνει η άρνηση είναι να μπορέσω να αποδεχτώ όσο μπορώ ότι είμαι σε άρνηση. Και αυτή η αποδοχή μπορεί να με ξεκλειδώσει. Το να με πιέζω δε βοηθάει. Τι γίνεται όμως όταν η κατάσταση είναι τόσο έκτακτη που χρειάζεται να δράσω; Τότε όσο μπορώ μπαίνω σε δράση και ας είμαι και σε άρνηση. Χωρίς όμως να με κρίνω για αυτό.

Ας δούμε μαζί τα βήματα που μπορούν να με βοηθήσουν

  1. Συμβαίνει το δυσάρεστο γεγονός. Τότε μπαίνω στη διαδικασία να καταλάβω τι συνέβη
  2. Μαζεύω όσο γίνεται περισσότερες πληροφορίες για την κατάσταση
  3. Μένω παρών σε εμένα. Αν έχω παιδιά μαζί μου μένω παρών με εμένα και τα παιδιά μου
  4. Κρατώντας την παρουσία ενεργή, στρέφω την προσοχή μου σε λύσεις. Τι μπορώ να κάνω. Τι μέσα διαθέτω;
  5. Ζητώ βοήθεια από όπου μπορώ να την πάρω. Ενεργοποιώ ανθρώπους δικούς μου που μπορούν για τώρα να βοηθήσουν πρακτικά την κατάσταση ή ανθρώπους γύρω μου που μπορούν να με βοηθήσουν. Αν υπάρχει κάποια υπηρεσία που γνωρίζω πως μπορεί να στείλει βοήθεια απευθύνομαι σε αυτή. Σημαντικό είναι εδώ να δω τι όντως με βοηθάει. Θα υπάρξει χρόνος μετά να θυμώσω για αυτούς που θα έπρεπε να με στηρίξουν αλλά δεν το κάνουν. Τώρα χρειάζεται να βγω από την έκτακτη κατάσταση και εκεί να δώσω όλη μου την ενέργεια. Αν έχω παιδιά δίνω προτεραιότητα σε εκείνα.
  6. Αξιοποιώ όσο μπορώ καλύτερα ικανότητες που ήδη έχω. Όπως πχ. σωματική δύναμη, αντοχή, εύρεση δημιουργικών λύσεων, εντοπισμός καταφυγίου, προσανατολισμός κ.α.
  7. Εκτιμώ την κατάσταση και τις δυνάμεις μου. Βλέπω πως θα χρησιμοποιήσω την ενέργεια του σώματός μου με τον καλύτερο τρόπο.
  8. Αρνητικά συναισθήματα που βγαίνουν τα αφήνω να εκφραστούν. Αν θέλω να κλάψω ας κλάψω. Ενώ προσπαθώ να βγω από τη δυσκολία. Το να τα καταπιώ αυτό ίσως προσωρινά φανεί ως λύση όμως καθώς το σώμα θυμάται, θα μου το θυμίσει. αργότερα. Ίσως με άγχος, ίσως με πονοκέφαλο, με κάποιο τρόπο. Το σώμα λέει πάντα την αλήθεια ακόμα και αν θέλουμε να την κρύψουμε. Για αυτό καλύτερα να το αφήσουμε να εκφραστεί, όσο καλύτερα μπορούμε.
  9. Με συμπονώ. Εμένα και όλους όσους ζούμε δυσκολίες. Με καταλαβαίνω. Αντιλαμβάνομαι πως περνάω δύσκολα. Είμαι παρών στον πόνο μου και στην προσπάθεια να τον ανακουφίσω.

Ακόμα δύο βήματα για μετά το συμβάν

  1. Αφού περάσει η δυσκολία έρχεται η ώρα της φροντίδας. Τα κατάφερα. Τώρα χρειάζεται να ανασυνταχθώ. Να γεμίσω μπαταρίες και να δω που πόνεσα, να μου προσφέρω φροντίδα. Αν δεν μπορώ να το κάνω εγώ ζητάω βοήθεια και στήριξη. Από όπου μπορώ να πάρω την καλύτερη στήριξη. Αν βλέπω πως δυσκολεύομαι ψυχολογικά ζητώ στήριξη από ειδικό.
  2. Δίνω χρόνο και χώρο στο να εκτονωθεί η ένταση από αυτό που μου συνέβη. Με όποιο τρόπο μπορώ καλύτερα. Μπορώ να πάω σε ένα μέρος χωρίς κόσμο και να φωνάξω με δύναμη. Ας βάλλω δυνατά μουσική στο χώρο μου και να χορεύω ξέφρενα. Να πάω για εντατική γυμναστική. Να ασχοληθώ με την τέχνη, όπως το να γράψω ένα θυμωμένο ποίημα ή να αποτυπώσω την οργή μου στον καμβά. Είναι σημαντικό όμως να το εκφράσω. Και πως έχω δικαίωμα να νιώθω θυμό, λύπη, στεναχώρια ύστερα από αυτό που έγινε. Με ακούω σε αυτό και προσπαθώ να καλύψω τις σωματικές και συναισθηματικές μου ανάγκες αυτή τη στιγμή.

Κρίσιμες καταστάσεις συμβαίνουν στη ζωή μου. Το να μπορώ κάθε φορά να ανταποκρίνομαι όλο και καλύτερα με βοηθάει και την κρίσιμη στιγμή, αλλά και μετά, στην ανασύνταξή μου. Χτίζω ψυχική ανθεκτικότητα όταν έχω καλή γνώση της κατάστασης, γνώσεις πως να αντιμετωπίζω τέτοιες καταστάσεις και γνώση του εαυτού μου. Κοιτώ με ρεαλισμό, ποιες είναι οι αντοχές μου . Ποιες είναι οι ικανότητές μου που μπορούν να με βοηθήσουν. Αλλά και οι μηχανισμοί που έχω ώστε να ανταπεξέρχομαι σε καταστάσεις. Και εκεί που δεν τα καταφέρνω, προσπαθώ να το αποδεχτώ. Καθώς και να απευθύνομαι σε ανθρώπους που ρεαλιστικά μπορούν να είναι μαζί μου σε αυτό.

Αν νιώθεις πως χρειάζεσαι στήριξη ψυχολογικά σου προτείνω να κάνουμε μαζί ατομικές συνεδρίες. Έτσι ώστε να λάβεις τη φροντίδα που χρειάζεσαι