Mindfulness

Τα 20 οφέλη της ενσυνειδητότητας στην ευημερία μου

Πως η ευημερία μου συνδέεται με την ενσυνειδητότητα; Σε τι ακριβώς μπορεί να με βοηθήσει; Ζω σε μια εποχή που όλα γίνονται γρήγορα. Επίσης φαίνεται πως αυτό που μετράει είναι η ταχύτητα στο κάθε τι που κάνω. Έτσι η σκέψη του να μειώσω το ρυθμό της σκέψης μου, ακούγεται βγαλμένο από άλλη εποχή. Και όμως μπορεί να μου δώσει το κατάλληλο πλαίσιο ώστε να έχω καλύτερη ποιότητα ζωής. Κάτι που πολλές έρευνες ειδικά της θετικής ψυχολογίας το επιβεβαιώνουν.

Τι είναι όμως η ενσυνειδητότητα;

Ορισμός της ενσυνειδητότητας

Η ενσυνειδητότητα είναι μια κατάσταση του νου, που λειτουργεί χωρίς επίκριση. Ακόμη, αφορά μια συγκεκριμένη ποιότητα προσοχής και επίγνωσης που έχει τρεις αλληλένδετες διαδικασίες: την πρόθεση, τη προσοχή και την στάση. Η πρόθεση αφορά το στόχο της πρακτικής της ενσυνειδητότητας. Και η προσοχή αφορά την ικανότητα να παρατηρεί κανείς το τι συμβαίνει στο εδώ και τώρα. Ακόμη η στάση αφορά τον τρόπο με τον οποίο παρατηρούμε την εμπειρία, μέσα από ποια οπτική. Στάσεις που αφορούν την καλοσύνη, την περιέργεια, τη συμπόνια, την ανοιχτότητα και την αποδοχή.

Επίσης σύμφωνα με τον William James, ένας από τους ‘’πατέρες’’ της σύγχρονης ψυχολογίας η ενσυνειδητότητα είναι η δεξιότητα που μου επιτρέπει να επαναφέρω την εκούσια περιπλανώμενη προσοχή μου ξανά και ξανά. Ακόμη αντιλαμβάνομαι πως όταν φέρω την προσοχή μου εκεί που επιθυμώ και σταματώ να γίνομαι έρμαιό της τότε αναλαμβάνω την ευθύνη της ευημερίας μου.

Ποια είναι η προέλευση της ενσυνειδητότητας

Η ευνσυνειδητότητα συνδέεται με την Ανατολική φιλοσοφία και ιδιαίτερα τον βουδισμό. Επίσης έχει σχέση με τον διαλογισμό και τις πρακτικές του. Με αυτό τον τρόπο διατηρεί ένα πανανθρώπινο χαρακτήρα καθώς ο διαλογισμός υπάρχει σε χιλιάδες χρόνια τώρα σε παραδόσεις που καλλιέργησαν τη σοφία του νου. Χαρακτηριστική είναι η Ζεν φιλοσοφία και πρακτική που αφορά την αποκατάσταση του νου στην αρχική του στάση, αυτή της αγνότητας και της καθαρότητας.Επιπρόσθετα, όταν ο νους είναι καθαρός και ήρεμος μπορεί να με οδηγήσει στην ευημερία.

Τα οφέλη της ενσυνειδητότητας

  1. Ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων και θετικής επανεκτίμησης των καταστάσεων
  2. Εύρεση και εστίαση του νοήματος της ζωής
  3. Αυτοσυμπόνια
  4. Συμπόνια
  5. Ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης
  6. Μείωση του άγχους και των επιπέδων της κατάθλιψης
  7. Μείωση των επιπτώσεων από χρόνιους πόνους
  8. Ψυχοκοινωνική προσαρμογή
  9. Καλύτερη μάθηση
  10. Βελτίωση της μνήμης
  11. Αυτορρύθμιση
  12. Εξερεύνηση του εαυτού και αυτό-αποκάλυψη
  13. Μεγαλύτερη απόλαυση
  14. Διεύρυνση της σκέψης ώστε να βρίσκω πιο εύκολα λύσεις
  15. Ελευθερία από περιορισμούς του νου και των προσδοκιών μου
  16. Αποδοχή του εαυτού/εαυτής  μου όπως είναι
  17. Αντίληψη πως το σώμα μου είναι κομμάτι του όλου μου
  18. Αποκατάσταση της σχέσης μου με τον εαυτό μου/εαυτής μου
  19. Η εστίαση στο εδώ και τώρα ως θεραπευτικό εργαλείο
  20. Δημιουργικότητα και ικανοποίηση από τη ζωή

Η ενσυνειδητότητα έχει να κάνει με μια ολιστική αντίληψη για τη ζωή. Πως δεν είμαι απλά ένα ον που τρέχει πίσω από τις υποχρεώσεις. Με κάνει να καταλάβω πως έχω ένα σώμα, έναν νου, πως έχω συναισθήματα, ανάγκες, ικανότητες και εμπειρίες πού όλα ανήκουν στο Όλον μου. Το πως αντιλαμβάνομαι τη ζωή, όχι ως κάτι ξεχωριστό από εμένα, αλλά ως κάτι που συν δημιουργείται από εμένα είναι πολύ σημαντική διαπίστωση. Έτσι καταλαβαίνω το ότι εκεί που στρέφω τη προσοχή μου πάει και η ενέργειά μου. Η ευημερία έχει να κάνει με αυτή την ολιστική αντίληψη.

Στη σύγχρονη ζωή αμελώ κομμάτια σημαντικά, και νιώθω συχνά αποξένωση σε σχέση με το σώμα , την ομορφιά της εμπειρίας, το εδώ και τώρα. Η ενσυνειδητότητα με καλεί να είμαι παρόν στο βίωμά μου. Ακόμη με στηρίζει στο να ζω μια ζωή ζωντανή χωρίς να αφήνω τις στιγμές απλά να περνούν, και για αυτό είναι μπορώ να σκεφτώ να τη βάλλω στη ζωή μου.

Μια απλή πρακτική

Αν θέλεις αφιέρωσε λίγο χρόνο πριν κοιμηθείς ή αφού ξυπνήσεις το πρωί στην ενσυνειδητότητα. Ας στρέψεις έστω για πέντε λεπτά την προσοχή σου στην αναπνοή σου. Ακόμη δες πως γεμίζουν οι πνεύμονές σου καθώς αναπνέεις. Σιγά σιγά άσε να γίνει πιο βαθιά η εισπνοή και η εκπνοή. Κάνε εξάσκηση στην εστίαση της αναπνοής κάθε μέρα και αυτό θα σε βοηθήσει να έχεις μια καλύτερη μέρα.

Μια καλύτερη μέρα πιο κοντά στην ευημερία.

Αν δυσκολεύεσαι να είσαι στο εδώ και τώρα και στο πως να έχεις περισσότερη ενσυνειδητότητα και ευημερία σου προτείνω να κάνουμε μαζί ατομικές συνεδρίες.

Επίσης αν θέλεις να δουλέψεις θέματα που αφορούν την ενσυνειδητότητα, την  αυθεντικότητα και την ουσιαστική έκφραση σου προτείνω να συμμετέχεις στον κύκλο συναντήσεων-Authentic Connection: Χτίζοντας συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη για την κοινότητα που ανθίζει.

Πηγές

Chade, M., T., (2018). Ψάξε μέσα σου. Ενσυνειδητότητα και συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα: Πεδίο

Ivtzan, I. (2015). Awareness is freedom: The adventure of psychology and spirituality. Changemakers Books.

Ivtzan, I. (2020). Handbook of mindfulness-based programmes: Mindfulness interventions from education to health and therapy. Routledge, an imprint of the Taylor & Francis Group.

Σταλίκας, Α., Γιωτσίδη Β., & Καρακασίδου, Ε. (2020). Κατακτώντας την ευημερία. Θετικές παρεμβάσεις και βιωματικές ασκήσεις. Αθήνα: Μοτίβο Εκδοτική

Shapiro, S. L. (2009). Meditation and positive psychology. The Oxford Handbook of Positive Psychology, 600–610. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195187243.013.0057