Απολαμβάνεις τη ζωή; Εφαρμογές θετικής ψυχολογίας για το καλοκαίρι.

Απολαμβάνεις τη ζωή; Σε αφήνεις να νιώσεις απόλαυση;

Το καλοκαίρι δίνει πολλές ευκαιρίες για απόλαυση. Όμως η ικανότητα του απολαμβάνειν είναι πέρα από τις ευκαιρίες που δίνουν οι εποχές και το περιβάλλον. Αφορά το κατά πόσο εσύ αφήνεσαι στο να απολαύσεις και κατά πόσο αντιλαμβάνεσαι πως απολαμβάνεις. Γιατί είναι σημαντική δεξιότητα για τη θετική ψυχολογία το απολαμβάνειν; Γιατί είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να γεμίσεις θετικότητα και τις αποθήκες δύναμής σου. Μέσα στη καθημερινότητα που το άγχος επικρατεί  το απολαμβάνειν είναι ένα ωραίο αντίδοτο στη γκρίνια, την απαισιοδοξία και τη μη γόνιμη αρνητικότητα.

Ο ορισμός

Τι είναι όμως το απολαμβάνειν για τη θετική ψυχολογία; Σύμφωνα με τους Bryant και Veroff (2007) το απολαμβάνειν είναι όταν αντιλαμβάνεσαι και συνειδητοποιείς την απόλαυση, ενώ ταυτόχρονα νιώθεις ευγνωμοσύνη για αυτή. Βασικό στοιχείο είναι πως ενισχύεις την απόλαυση με δική σου πρωτοβουλία και θέληση. Καθώς απολαμβάνεις αξιοποιείς την ικανότητά σου να είσαι παρών στη θετική σου εμπειρία και την ενδυναμώνεις.

Τι μπορώ να κάνω για να απολαμβάνω στη καθημερινότητα;

Α) Ένα βασικό είναι να συνειδητοποιείς τι απολαμβάνεις στην ημέρα σου. Αν θέλεις γράψε μια λίστα για μια βδομάδα με τα πράγματα που σου αρέσουν. Το να έχεις αυτογνωσία τι σου δημιουργεί απόλαυση είναι η βάση. Το να σε μάθεις τι προτιμήσεις έχεις είναι ένας εξαιρετικός τρόπος αυτοφροντίδας.

Β) Να αφεθείς στην απόλαυση. Η ενσυνειδητότητα είναι ένας όμορφος τρόπος να το κάνεις. Να πατήσεις ένα pause σε στιγμές που νιώθεις να ριγεί το σώμα από χαρά. Το άφημα στην απόλαυση δεν είναι τόσο εύκολο συχνά όσο ακούγεται. Η εστίαση στην καθημερινότητα είναι στα προβλήματα κι όχι στην απόλαυση. Επίσης έχουν χτιστεί πολλά στερεότυπα και προκαταλήψεις για την απόλαυση. Συχνά υπάρχει ενοχή που έχει πλαστεί από πεποιθήσεις της κοινωνίας και του περιβάλλοντος για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να χαιρόμαστε. Ειδικά για τις γυναίκες η χρόνια καταπίεση των ενστίχτων, το στερεότυπο της καλής νοικοκυράς και οι τόσοι ρόλοι της αφαίρεσαν μαζί με πολλά άλλα και το δικαίωμά της να απολαμβάνει

Γ) Άκου το σώμα σου! Ξέρει! Το σώμα ξέρει πολύ καλά τι του αρέσει. Το να το εμπιστευτείς σου δίνει πρόσβαση σε υπέροχες στιγμές απόλαυσης. Δες τι κάνει το σώμα σου να ανατριχιάζει από ευχαρίστηση. Ποιες γεύσεις; Ποια αρώματα; Ποια τοπία; Και φυσικά ο έρωτας! Πρώτος και καλύτερος! Τι σου αρέσει στον έρωτα; Τι σε κάνει να βλέπεις πυροτεχνήματα και να ζεις την έκσταση και το όνειρο;

Δ) Με πυξίδα την καρδιά και τη ψυχή! Άσε την ψυχή σου να σε ταξιδέψει! Είναι καλοκαίρι, έχεις δικαίωμα στην απόλαυση. Εργάζεσαι σκληρά; Είσαι μάνα; Είσαι πατέρας; Είσαι παιδί; Άκου τι έχει να σου πει η καρδιά σου για την απόλαυση. Ποιο τραγούδι θέλει να ακούσει; Τι χορό θέλει να χορέψει; Ποια μάτια θέλει να δει; Το να μοιράζεσαι στιγμές απόλαυσης με τους αγαπημένους σου είναι πολύτιμο. Θέλεις να πας να τσαλαβουτίσεις στη θάλασσα με γυμνά τα πόδια και όλο το κορμί; Κάνε το! Εκεί που νιώθεις ασφάλεια και ελευθερία! Βασικά συστατικά για να νιώσεις απόλαυση.

Μια απλή άσκηση

Διάλεξε μια στιγμή μέσα στην ημέρα που για πέντε λεπτά θα αφιερώσεις χρόνο στην απόλαυσή σου. Διάλεξε το αγαπημένο σου φρούτο και περιεργάσου το. Παρατήρησε τα χρώματα, άσε το άρωμά του να σε κατακλήσει. Όταν θα αρχίσεις να το τρως εστίασε όλη την προσοχή σου στη γεύση του. Κλείσε τα μάτια και αφέσου στην απόλαυση της στιγμής, χωρίς να υπάρχει κάτι άλλο τώρα. Δοκίμασε το αν θέλεις με ένα παγωτό ή κάποιο γλυκό που σου αρέσει. Κι απλά νιώσε τις αισθήσεις σου καθώς απολαμβάνεις.

Να θυμάσαι! Η ζωή και οι στιγμές τις είναι για να τα χαίρεσαι και να τα απολαμβάνεις!

Αν δυσκολεύεσαι στο απολαμβάνειν, νιώθεις πως κάτι σε εμποδίζει ή πως έχεις έντονο άγχος και ενοχές μπορούμε να το δουλέψουμε μαζί μέσα από ατομικές συνεδρίες.

Πηγή:

Gersema, M. (2007). Savoring: A New Model of Positive Experience20071Fred B. Bryant and Joseph Veroff. Savoring: A New Model of Positive Experience. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates 2006. 288 pp. $29.95. Journal of Organizational Change Management, 20(6), 880–884.