θετική ψυχολογία και ευημερία

Τα 8 κλειδιά της ευημερίας μέσα από τη θετική ψυχολογία

Πως με βοηθάει η θετική ψυχολογία να έχω ευημερία; Στις μέρες μας η ευημερία ακούγεται σαν ένας κινούμενος στόχος. Η κρίση που φέρνει ο covid και η οικονομική αστάθεια δυσκολεύουν να πετύχουμε αυτό το στόχο. Πως μπορώ πραγματικά να νιώσω ευημερία ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες; Τι λέει η θετική ψυχολογία για αυτό;

Ο σκοπός της θετικής ψυχολογίας

Η θετική ψυχολογία είναι ο κλάδος της επιστήμης της ψυχολογίας που μελετάει την ευημερία και τι κάνει τους ανθρώπους να έχουν μια καλή ζωή. Έχει αναπτύξει θεωρίες βασισμένες σε έρευνες για το ευ-ζειν. Από τη μια μας μαθαίνει πως να εξοπλιζόμαστε για να ανταπεξέλθουμε δυσκολίες και το άγχος. Από την άλλη μας βοηθάει στο πως να αναπτύσσουμε τις δυνάμεις και να έχουμε μια ζωή που οδηγεί στην αυτοπραγμάτωση.

Για την ευημερία υπάρχουν  αρκετές θεωρίες. Στο παρόν άρθρο θα δούμε μια από αυτές. Τη θεωρεία για την ΄΄Αυθεντική Ευτυχία’’ του ιδρυτή της θετικής ψυχολογίας Dr. Martin Selligman.

Σύμφωνα με αυτή η ευημερία είναι αποτέλεσμα τριών στοχεύσεων στη ζωή

  • Να έχουμε μια απολαυστική ζωή. Αυτό σημαίνει πως δίνεις αξία στην απόλαυση των στιγμών της ζωής σου. Όπως με τις βέλτιστες εμπειρίες-ροή
  • Ζωή με νόημα: Το να έχεις μια ζωή με ουσία που έχει έναν ανώτερο σκοπό. Αυτό έχει σχέση με το αν έχεις σκοπό ζωής, ο οποίος σε κινητοποιεί μέσα στην ημέρα μας.
  • Ζωή με συμμετοχή και δράση: Μια ζωή όπου είσαι παρών/ούσα σε αυτό που συμβαίνει, καθώς συμμετέχεις σε καταστάσεις και δραστηριότητες με νόημα. Δραστηριότητες που σε κάνουν να έρχεσαι πιο κοντά με τον εαυτό σου, τους ανθρώπους και τα θετικά της κοινωνίας.

Η θετική ψυχολογία στρέφει την προσοχή σου στο πως να συμμετέχεις ενεργά στη ζωή  και να της δίνεις την κατεύθυνση που εσύ επιθυμείς. Έχοντας ρεαλιστικούς στόχους και όραμα. Το να έχει νόημα η ζωή σου, απολαμβάνοντάς την, γεμίζει τις μπαταρίες σου. Με το να γνωρίζεις τι χρειάζεται για να ευημερείς, σταματάει να γίνεται η ευημερία ένας κινούμενος στόχος. Η θετική ψυχολογία μου επισημαίνει πως η ευημερία δεν είναι κάτι μονόπλευρο, όπως συχνά λέγεται, μόνο τα χρήματα ή η εργασία. Θέλει να έχεις υπόψιν όλους τους τομείς της ευημερίας. Η συμμετοχή στη ζωή εδώ σημαίνει πως αντιλαμβάνεσαι τις διαφορετικές σου ανάγκες, ανάλογα με τους τομείς της ζωής σου.

Ας δούμε στο σημείο αυτό  τους πέντε τομείς-κλειδιά  της ευημερίας με βάση της έρευνας του Gallup organization (2010).Σύμφωνα με αυτή την έρευνα βασισμένη σε αποτελέσματα 400 ερευνών αυτά είναι τα πέντε είδη ευημερίας:

  1. Επαγγελματική ευημερία
  2. Κοινωνική ευημερία
  3. Οικονομική ευημερία
  4. Σωματική ευημερία
  5. Κοινοτική ευημερία

Μελετώντας στο σύνολό της την θετική ψυχολογίας υπάρχουν ακόμα 3 τομείς-κλειδιά στους οποίους χρειάζεται να στρέψεις την εστίασή σου για την ευημερία.  

Οπότε έχουμε την Ψυχοσυναισθηματική ευημερία, την πνευματική ευημερία και τη σχέση με τη Φύση ως παράγοντας ευημερίας

Έτσι έχουμε στο σύνολο 8 τομείς, κλειδιά ευημερίας.

Η ισορροπία είναι ο τρόπος!

Αν συνδιαστούν  τα 3 στοιχεία της αυθεντικής ευτυχίας του Selligman και τα εφαρμόσεις στα 8 κλειδιά της ευημερίας τότε δημιουργείς τις συνθήκες για ευημερία στη ζωή. Κι αυτό γιατί φέρνουν ισορροπία και αρμονία.

Ας δούμε κάποια παραδείγματα

Αν εστιάσεις στην απόλαυση μπορείς να επιτρέψεις στον εαυτό/εαυτή σου να νιώσει απόλαυση μέσα από τη φροντίδα του σώματος. Για παράδειγμα αν φτιάξεις ένα υγιεινό και νόστιμο φαγητό τότε συμμετέχεις ενεργά σε μια δραστηριότητα που φέρνει θρέψη, απόλαυση και καλή φυσική κατάσταση. Έχεις αξιοποιήσει τη δημιουργικότητά σου, καθώς δείχνεις έμπρακτη φροντίδα για το σώμα σου. Η θετική ψυχολογία σε βοηθά να εστιάσεις σε σένα, και να συνειδητοποιείς τι είναι αυτό που σου φέρνει ευημερία. Ακόμη σου δίνει τα κίνητρα να το κάνεις πράξη.

Ένα άλλο παράδειγμα πολύ συχνό η εστίαση στη δουλειά

Συχνά υπάρχει η πεποίθηση ότι η δουλεία φέρνει από μόνη της ευημερία. Πολύς κόσμος έτσι φτάνει στο σημείο να εστιάζει μόνο στη δουλειά του. Όμως αμελεί σημαντικές ανάγκες του, όπως τη φιλία, τη συντροφικότητα, το δικαίωμα στην ανεμελιά. Το θέμα είναι πως αυτές οι ανάγκες είναι πολύ ζωντανές σε όλους μας. Το στρες που συχνά νιώθεις ανεξήγητο, η κόπωση η ψυχική που δεν ξέρεις σε τι οφείλεται, έχει να κάνει με το ότι έχεις αμελήσει άλλες βασικές σου ανάγκες. Πέρα από αυτά που δίνει η δουλειά. Πολύ πιθανό να παραμελείς τις σχέσεις σου ή και τα παιδιά σου.

       Αν εστιάσεις σε αυτά που δίνουν νόημα και απόλαυση στη ζωή, καθώς και στη σημασία της συμμετοχής, κάνεις τη ζωή σου πιο πλούσια. Πλούσια σε ενέργεια, σε χαρά, ευχαρίστηση. Και το πολύ σημαντικό, σε ανθρώπους! Έτσι και στην περίοδο με τον covid αντί να είσαι απομονωμένος στη δουλειά, έχεις πόρους να αναπτύξεις το είναι σου.

Εν κατακλείδι

 Το ζήτημα είναι να ακούς τον εαυτό /την εαυτή και να βλέπεις πως έχεις ανάγκες. Όλοι έχουμε ανάγκη από χρήματα και ύλη. Όλοι έχουμε ανάγκη από επικοινωνία και φίλους. Έχουμε ανάγκη από το να νιώθουμε πως ανήκουμε κάπου, και μάλιστα να νιώθουμε πως είμαστε κομμάτι της Φύσης. Το να ακούμε τις ανάγκες μας και να φέρνουμε ισορροπία σε αυτές είναι ουσιαστικές δράσεις ώστε να έχουμε ευημερία.

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα έλα στο online σεμινάριο: Κατακτώ την ευημερία στη καθημερινότητα μου, Σάββατο 30 Φλεβάρη, όπου θα δοθούν συγκεκριμένα εργαλεία ευημερίας και πρακτικοί μέθοδοι για να την εδραιώσεις στη ζωή σου.