Φροντίδα εαυτου

Η θετική ψυχολογία στην εποχή του covid και η έννοια της αυτοσυμπόνιας. Σε φροντίζεις αρκετά;

Η εποχή του covid είναι για όλους/όλες/όλα μας μια εποχή προκλήσεων. Σε φροντίζεις αρκετά? H αυτοσυμπόνια είναι μια βασική έννοια της θετικής ψυχολογίας που έχει μεγάλη σημασία για την αυτοφροντίδα. Ο κλάδος αυτός της ψυχολογίας μπορεί να σε στηρίξει ουσιαστικά σε αυτή σου την προσπάθεια με τις μελέτες και τις τεχνικές που διαθέτει. Το άρθρο αυτό είναι το πρώτο από μια σειρά άρθρων που βοηθούν στην καλύτερη αντιμετώπιση της περιόδου που ζούμε. Εδώ θα αναλύσουμε την αξία της αυτοσυμπόνιας και θα δούμε μια απλή άσκηση για κάθε μέρα.

 Ίσως αναρωτιέσαι:‘’Έχω τόσες υποχρεώσεις και τόσα προβλήματα να λύσω, τη φροντίδα θα σκέφτομαι τώρα’’; Ναι! 

Όταν σε φροντίζεις καλύτερα, τότε μπορείς και να λύσεις τα προβλήματά σου ευκολότερα και έχοντας περισσότερη ενέργεια.

 Όταν σε φροντίζεις καλύτερα έχεις σώμα, νου και συναίσθημά να σε στηρίζει σε όλο αυτό που σου συμβαίνει. Η φροντίδα είναι βασικό κλειδί για την ευημερία καθώς και στο να τα καταφέρνεις να είσαι πολύ καλή/πολύ καλός στη δουλειά σου, να είσαι παρών με ουσία στην οικογένεια και στους φίλους σου και να αντιμετωπίζεις με δύναμη κι αποφασιστικότητα κάθε δυσκολία.

 Γιατί είναι σημαντική η αυτοσυμπόνια;

Η αυτοσυμπόνια είναι ένα βασικό κλειδί για να σε φροντίσεις όσο γίνεται καλύτερα.

Βοηθάει να αναγνωρίσεις και να αποδεχτείς πως είσαι σε μια πραγματικά δύσκολη κατάσταση αγκαλιάζωντας τον πόνο μου, τον θυμό, τον φόβο σου. Όταν περνάς μια περίοδο κρίσης όπως τώρα με τον covid σε βοηθάει να έχεις ψυχική ανθεκτικότητα. Δηλαδή να λυγίζεις χωρίς να σπας. Είναι η μυστική δύναμη που σε βοηθάει να σηκωθείς όταν βιώνεις αποτυχία ή απογοήτευση. Σε ενδυναμώνει ώστε να σταθείς στα πόδια σου, όταν έχεις χάσει κάτι σημαντικό από τη ζωή σου, όπως η υγεία, τη δουλειά σου, δικούς σου ανθρώπους, την ελευθερία να βγαίνεις έξω όποτε θέλεις κ.α. Επίσης βοηθάει να διατηρείς μια στάση ζωής που όπως την λέμε στη θετική ψυχολογία ειναι η νοοτροπία ανάπτυξης.

 Τι είναι η νοοτροπία ανάπτυξης;

 Είναι μια σειρά από συμπεριφορές και σκέψεις που αφορα το πως αντιλαμβάνεσαι την προσωπικότητα σου,τις ικανότητες και τα ταλέντα σου. Αντιλαμβάνεσαι πως κάθε τι, η επιτυχία και η αποτυχία, η κρίση ή η περίοδος ευημερίας είναι εξίσου πλούσιες σε εμπειρίες μάθησης και ανάπτυξης της προσωπικότητάς σου καθώς και των δυνάμεων και των ικανοτήτων σου. Έτσι η εποχή covid από δυσκολία μετατρέπεται σε πρόκληση να αναπτύξεις νέες δεξιότητες, να θυμηθείς ξεχασμένα ταλέντα και να αναπτύξεις ιδιότητες που πριν αμελούσες, όπως η φροντίδα εαυτού/εαυτής. Η αυτοσυμπόνια βοηθάει πολύ να διατηρούμε αυτή τη στάση;

Τι είναι η αυτοσυμπόνια;

 Σύμφωνα με την Δόκτωρ Neff, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, η αυτοσυμπόνια ορίζεται μέσα από τρία στοιχεία: 1) Την καλοσύνη προς τον εαυτό/ στην εαυτή 2) την αποδοχή της ανθρώπινης φύσης 3) και την ενσυνειδητότητα.

Ας τα εξετάσουμε ένα ένα:

1.Καλοσύνη

Η καλοσύνη προς τον εαυτό/στην εαυτή έχει να κάνει με την αποδοχή και κατανόηση ως προς τον εαυτό/την εαυτή. Έχει μια έντονη αίσθηση ζεστασιάς και στοργής προς εσένα την ίδια/ εσένα τον ίδιο. Έρχεται να επουλώσει ό,τι η αυτοκριτική έχει πληγώσει, μέσα σου.

2.Αποδοχή της ανθρώπινης φύσης

 Το δεύτερο στοιχείο, δηλαδή η αποδοχή της ανθρώπινης φύσης, έχει να κάνει με την αντίληψη  ότι όλοι οι άνθρωποι κάποια στιγμή στη ζωή τους περνάνε δύσκολα, κάνουν λάθη και γίνονται ευάλωτοι. Ειδικά στην εποχή του covid-19 που όλος ο πλανήτης έχει δεχθεί πλήγμα από τον ιο, η αίσθηση αυτή πως και οι άλλοι περνάνε όσα περνάς κι εσύ, δίνει μια ανακούφιση.Σε κάνει να μη νιώθω μόνη μου/μονος μου/μόνο μου.

Είναι η απάντηση στην τάση απομόνωσης λόγω άσχημης αυτοκριτικής, και της ντροπής που μπορεί να υπάρχει μέσα στην ευαλωτότητα της δυσκολίας σου. Κάτι που έτσι κι αλλιως μπορεί να νιώθεις όταν συμβαίνει κάτι δυσάρεστο, πόσο μάλλον όταν βιώνεις ένα lockdown.

3.Ενσυνειδητότητα

Το τρίτο στοιχείο ,η ενσυνειδητότητα, είναι πολύ σημαντικό για την αυτοσυμπόνοια. Επίσης είναι η απάντηση στην υπερανάλυση και υπερβολική ταύτιση σε αυτό που σου συμβαίνει- στη τωρινή χρονικη περίοδο, με τον covid κι όχι μόνο.

Το στοιχείο της ενσυνειδητότητας σου επιτρέπει να δεις όλα σου τα συναισθήματα με ανοιχτότητα και χωρίς κριτική.

Σταματώντας να προσπαθείς να τα καταπιέζεις, αντ’ αυτού αγκαλιάζεις και δέχεσαι τα συναισθήματα σου όπως είναι. Από την άλλη δεν ταυτίζεσαι με τα συναισθήματά σου τόσο που να σε παρασύρουν χάνοντας τον έλεγχο από υπερβολικό φόβο, στεναχώρια ή θυμό. Σε βοηθάει να κρατάς την απόσταση του εσωτερικού παρατηρητή που με ηρεμία βλέπει τι συμβαίνει μέσα του. Κάτι που μπορείς να εξασκείς καθημερινά μέσα από διαλογισμό και πρακτικές αυτογνωσίας. 

Κάνοντας διάλειμμα με αυτοσυμπόνια-μια απλή άσκηση

Όπου κι αν βρίσκεσαι μέσα στην ημέρα, για παράδειγμα στο γραφείο σου ή στο σπίτι αφού ετοιμάσεις φαγητό, πάρε πέντε λεπτά για σένα. Κάνε ένα μικρό διάλειμμα αυτοσυμπονιας.  Κλείνοντας τα μάτια συγκέντρωσε την προσοχή σου στην αναπνοή σου. Ύστερα από λίγο φέρε στο νου, την αυτοσυμπόνοια.

Με την εισπνοή σκέψου: Αγκαλιάζω τον εαυτό μου/την εαυτή μου με συμπόνια.

Στην εκπνοή σκέψου: Αφήνομαι με εμπιστοσύνη σε μένα. Με φροντίζω.

Αν μπορείς να το κάνεις μία με δυο φορές την ημέρα θα είναι μια όμορφη εισαγωγή της αυτοσυμπόνιας στη καθημερινότητά σου.

Αυτή την περίοδο χρειάζεται να σε φροντίζεις πολύ! Κάτι που μπορεί να σε βοηθήσει είναι η αυτοσυμπόνια καθώς σε κανει ανθεκτική/ ανθεκτικό. Είναι μια μεγάλη αγκαλιά προς εσένα που κάνεις ότι καλύτερο μπορείς στις συνθήκες που βρίσκεσαι!

Για ότι χρειαστείς πάνω στην φροντίδα του εαυτού μπορείς να βρεις επαγγελματική βοήθεια σε εμένα μέσα από τις ατομικές συνεδρίες θετικής ψυχολογίας, καθώς και μέσα από τα σεμινάρια που ετοιμάζω για το επόμενο διάστημα.

Μπορείς να δεις περισσότερα για τις ατομικές συνεδρίες θετικής ψυχολογίας εδώ

Πάντα να θυμάσαι: Να σε φροντίζεις όσο μπορείς και να σε συμπονάς!